Thursday, October 30, 2008

Masih tak mampu

Pagi tadi aku terbangun jam 3.40 ppagi. Hajatnya mahu qiam. Tapi, selimut terlalu berat. Mungkin sebab dosa banyak sangat. Hati pon tak kuat.

Jadi aku tidur balik. Tapi alhamdulillah, aku masih mampu bangun subuh. Lepas berwuduk, aku keluar rumah meredah sejuk. Sebab nabi saw kata, setiap langkah ke masjid utk solat menghapuskan satu dosa. Jadi aku pon redah jalan yang sunyi dan sejuk.

Sampai di masjid, solat 2 rakaat dan bertasbih sambil tunggu orang. Jemaah hari ni tak seramai biasa. Rakaat pertama imam baca surah as sajdah. bila sampai part. 

12. Dan, jika sekiranya kamu melihat mereka ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): "Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin."13. Dan kalau Kami menghendaki niscaya Kami akan berikan kepada tiap- tiap jiwa petunjuk, akan tetapi telah tetaplah perkataan dari padaKu: "Sesungguhnya akan Aku penuhi neraka jahannam itu dengan jin dan manusia bersama-sama."14. Maka rasailah olehmu (siksa ini) disebabkan kamu melupakan akan pertemuan dengan harimu ini. Sesungguhnya Kami telah melupakan kamu (pula) dan rasakanlah siksa yang kekal, disebabkan apa yang selalu kamu kerjakan. 15. Sesungguhnya orang yang benar-benar percaya kepada ayat-ayat Kami adalah mereka yang apabila diperingatkan dengan ayat-ayat itu mereka segera bersujud[1192] seraya bertasbih dan memuji Rabbnya, dan lagi pula mereka tidaklah sombong.16. Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya[1193] dan mereka selalu berdoa kepada Rabbnya dengan penuh rasa takut dan harap, serta mereka menafkahkan apa apa rezki yang Kami berikan.
Teringat aku dosa - dosaku. Aku tak bangun malam. Aku selalu kerjakan maksiat. Dan bila sampai part

                   apakah sama orang beriman dengan yang fasiq?

aku dah mula sebak. teringat dosa semalam. bodohnya manusia. hampir saja aku cakap tak!

Rakaat kedua, imam baca surah al-insan. Sampai ayat

3. Sesungguhnya Kami telah menunjukinya jalan yang lurus; ada yang bersyukur dan ada pula yang kafir.
imam dah mula sebak. Aku pon sebak sikit. Aku pun mahukan air dari mata air syurga. Aku pon mahu segala keindahan syurga. Yang paling aku mahu. Dikatakan padaku

22. Sesungguhnya ini adalah balasan untukmu, dan usahamu adalah disyukuri (diberi balasan). 
tapi, apa saja yang aku buat untuk ini? Walaupun aku selalu bergelumang dengan maksiat, aku tetap bersyukur sebab Allah cenderungkan hati aku untuk ke Masjid. Di masjid inilah aku jumpa kawan yang baik, hadith2 yang menyentuh jiwa, ayat - ayat yang menaikkkan semangat. Di masjid inilah pernah mengalir airmataku. Di masjid inilah aku dapat ketenangan. Ke sini lah aku lari bila tertekan mengenang dosaku.

Wahai diri. TOOOOOLONG la. Berhentilah benda mengarut ni.

Buat sahabat2 yang telah membantu, harapnya bantuan anda dengan izin Allah akan menolong saya berubah. Jika saya berubah, maka anda akan memperoleh yang lebih baik dari dunia dan segala isinya.



7 comments:

Unknown said...

Tetapkan imanmu, usah hilang pengharapan dan jangan putus asa.


Kami di sini mendoakan.


Tadah tapak tanganmu, di situlah ketenangan.

Unknown said...

istimewa, buat sahabat

scholesyfynn said...

Jangan patah semangat.

Semoga dipermudahkan, Ameen.

miashaf said...

do you know what's bigger and able to defeat it? Your confidence and reliance to Him.

He who see and could not be seen.

fakulito said...

kalaulah kau ada brhampiran dgn aku, mesti aku sudi menjadi sahabat yg baik dgn mu.

tabahkan hatimu ya akhi!

firstmartyr said...

buat renungan dan panduan bersama : bagaimana melayari internet dengan kebersamaan Allah? di http://alqasam.blogsome.com/2008/01/14/salam-maal-hijrah/

fakulito said...

assalamu alaikum. apa khabar hari ini?

kalau ada masa, jom ber chatting.

YM ana : fakulito